امروز چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 http://bmch.cloob24.com
1

اختلال در نوشتن املاء علی الخصوص در مقطع ابتدایی مشکلی است که اکثر معلمان و والدین با آن درگیر هستند. ضعف در درس املا علل فراوانی دارد که می تواند شامل موارد ذیل باشد: آموزش نامناسب معلم،مشکلات خانوادگی، که باعث ایجاد ناراحتی های روحی و روانی از جمله (اضطراب، ترس، افسردگی،عدم اعتماد به نفس و...) می شوند، اختلال در حافظه دیداری، شنیداری، کم دقتی و عوامل فراوان دیگر. برخورد ما با دانش آموزانی که اختلالات املاء نویسی دارند گاهی اوقات خشن است (از روی اشتباه هایت چندین بار بنویس، تحقیر و سرزنش کردن، بی توجهی به آن ها، محروم کردن از زنگ ورزش، نبردن به مهمانی ها، گردش و...). این را باید یادآور شد که اختلال در املاء نویسی صورت های گوناگونی دارد، ازجمله: وارونه نویسی،قرینه نویسی، نارساخوانی و...، ابتدا باید به نوع اختلال پی برد و سپس به درمان آن پرداخت. جدای از این مسائل چند نکته برای خانواده ها ارائه می گردد تا بتوانند در رفع این معظل فرزندان را یاری نمایند.

1- موقع گفتن املاء شرایط روحی و روانی را مهیا نمایید، در جایی املا بگویید که فرزندتان آرامش روحی دارد.

2- عواملی را که حواس فرزندتان را پرت می کند برطرف نمایید.

3- به هیچ عنوان موقع گفتن املاء بالای سر فرزندتان قرار نگیرید، چون به اضطراب و ترس وی خواهید افزود.

4- گاهی اوقات که فرزندان نمی توانند صحیح کلمه را بنویسند به گریه می افتند و از شما می خواهند که نشان بدهید، در این هنگام می توانید به او بگویید که صدا کشی کند و یا حتی در مواردی نشان دادن کلمه ای که برایش سخت است آن هم به مدت چند ثانیه اشکالی ندارد چون هدف یاد گیری است ولی این کار را نباید زیاد تکرار نمود.

5- سعی نکنید تا با داد و بیداد و سرکوفت زدن املاء بگویید، بلکه با آرامش این کار را انجام دهید و شمرده و رسا بگویید.

6- می توانید بعد از املاء، صحیح کلمه هایی را که اشتباه نوشته است را دو نفری بنویسید یا با خمیربازی و یا نوشتن با انگشت در هوا، صحیح آن کلمه را یاد بدهید.

7- با معلم فرزندتان ارتباط نزدیک داشته باشید و از ایشان بپرسید که چند خط، از کجا و... املاء بگویید بهتر است.

8- اکثر املاءهایی که در خانه گفته می شود غیرحقیقی می باشند و می توان گفت: که رفع تکلیف می شود و چندان به اهمیت آن توجه نمی شود،ابتدا خود والدین به این امر باید واقف شوند.

9- اشکالی ندارد که موقع املا حرفی را که فرزندتان از یاد برده است به وی یاد آوری نمایید، برای مثال: اگر موقع نوشتن املا حرف (م) را فراموش کرده باشد می توانید با یاد آوری کلمه ای دیگر که حرف (م) در آن هست بهوی در نوشتن کمک نمایید (مثال:حرف (م) کلمه ی (آرام) را ا زیاد برده است، کلمه ای دیگر را که حرف (م) در آن باشد و فرزندتان آن را به خوبی می داند (برای مثال:بادام) را یاد آوری نمایید.

10- جمله هایی که گفته می شود نباید همه اش سخت باشد تا فرزندتان ناامید شوند،بلکه جمله ها ا زآسان به مشکل باشد و کلمه هایی باشند که پیش تر تدریس شده باشد.

11- گاهی اوقات از جایی املاء بگویید که فرزندتان به خوبی از پس آن ها بر می آید، تا با این کار احساس پیروزی و موفقیت بکند و اعتماد به نفس لازم را به دست آورد.

محمد چندری کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه